ביופידבק

מהי שיטת הביופידבק

ביופידבק היא שיטת טיפול מתקדמת, שמשלבת פסיכולוגיה – טכנולוגיה – מדע ורפואה, במטרה לטפל במגוון רחב של בעיות בצורה מדעית, מדויקת ומוכחת. בבסיס השיטה עומדת העובדה שאנו יכולים למדוד כמעט כל תופעה פסיכולוגית או פיזיולוגית (מה קורה בגוף או במוח) באמצעות אמצעי מדידה, לראות את הפרמטרים שלה ומאפייניה. לאחר שנדע את מאפיני התופעה – הבעיה מבחינה פיזיולוגית, נוכל לטפל בה.

כדי למדוד מה קורה לנו בגוף או במוח, בביופידבק משתמשים בחיישנים מאוד מדוייקים ומשוכללים שיודעים למדוד את המתרחש בגוף. ישנם מגוון רחב של חיישנים למטרות שונות. כדי למדוד מתח גופני למשל אנו נחבר את אצבעות המטופל לחיישנים שמודדים דפוס הזעה, כדי לדעת את דפוס הנשימה נתחבר לחיישנים שמודדים את דפוס הנשימה את הדופק וסדירות הנשימה. בחירת החיישנים כאמור תהייה בהתאם לסוג הבעיה, ולאופי הטיפול.

חיישני נשימה

חיישני סטרס

חיישני מתח שרירים

המצב הגופני שלנו שמושפע מתופעות חיצוניות של מה שקורה לנו בעולם וגם מתופעות פנימיות. תופעות חיצוניות שיכולות להשפיע עלינו הם מתח בעבודה, בעיות כלכליות, ובעיות אחרות. תופעות פנימיות יכולות להשפיע כמו הרגשה פנימית לא טובה או ריבוי מחשבות שנובע ממצבי חיים מסויימים. תופעות אלו מובילות לחוסר איזון של המערכות שלנו , הן שוחקות את המערכת הגופנית והמנטאלית- ולאורך זמן מובילות לבעיות רבות. החל מבעיות גופניות כמו תסמונת מעי רגיז, סטרס, חרדה, טיקים, מתח בשרירים בעיות שינה ועוד ועוד.

במערכת העצבים במו ישנם שתי מערכות שאמרות לטפל בחוסר איזונים שלנו. אחת המערכות היא מערכת העצבים הסימפתטית שהיא אחראית לעוררות ולמתח, והמערכת השניה היא המערכת הפארסימפתטית, שתפקידה להרגיע אותנו. המטרה של טיפול בביופידבק היא לאמן את המטופל להביא את שתי המערכות לאיזון באופן מודע. 

תפקידה של המערכת הסימפתטית היא בעצם לסמן למוח שאנחנו נמצאים במצב של מצוקה. דמיינו לעצמכם את האדם הקדמון שנמצא בגונגל ורואה אריה. ברגע שהוא ראה את האריה שמסתכל עליו, המערכת הסימפתטית, שולחת סיגנל או אות למוח שאני כרגע בסכנה. המוח שולח אות למערכת האחראית למצבי סכנה ונקראת אמיגדלה וזו מפעילה את כל משאבי הגוף והמוח כדי להתמודד את המצב המסוכן –האריה.

כעת שמוח מבין שהוא במצב מסוכן הוא נותן את כל האנרגיה שלו וכל משאבי הגוף והמוח כדי להתמודד עם האיום. דם מוזרם לשרירי השלד כדי שנוכל לברוח מהר, המוח מפריש הורמוני סטרס כדי שנהייה מוכנים לתופעה הכי טוב שאפשר. כרגע המוח נותן עדיפות לכל המערכות שאמרות לטפל הכי טוב בסטרס, כל שאר המערכות הם בעדיפות מישנית ויקבלו פחות אנרגיה. למשל הבטן במצב מתח  תקבל פחות אנרגיה בצורה משמעותית, כי היא לחשובה כרגע מול האריה.(זו הסיבה שלהרבה אנשים מתוחים יש תסמונת המעי הרגיז). ברגע שהאריה הלך המערכת הגופנית והמנטאלית מתחילות לחזור לאט לאט לאיזון. שימו לב שהמוח אינו מבדיל בין אריה אמיתי בגונגל לאריה דימיוני שמתקשר לתופעות מתח בחיי היומיום שלנו.

לגבי אדם שסובל מחרדה חברתית, כאשר הוא נפגש עם אנשים, המוח מפרש את הסיטואציה, כאילו האדם פגש אריה אמיתי בגונגל. המוח מפרש את המצב כמסוכן, מגביר את העוררות של מערכת העצבים הסימפתטית, שמגביר את המתח הגופני שמוביל למצב מתח גבוהה ולאורך זמן יוביל לחרדה והמנעות.

איך מטפלים בביופידבק

המטרה של טיפול בביופידבק הוא להביא את מערכות הגוף למצב מאוזן. מצב מאוזן שכזה עשוי לפתור את הבעיות שלנו.הפגישה הראשונה בביפידבק מתחילה למעשה באיבחון.  חיישנים מסוגים שונים מוצמדים לגוף ומודדים משתנים גופניים. (מיותר לציין שכל החיישנים הם רק מודדים הם אינם מחשמלים או מעבירים זרם).

החיישנים שאנו מצמידים לגוף, מודדים הלכה למעשה ובצורה מדעית ומדוייקת את הפרמטרים או המשתנים, של מערכת העצבים במוח, כפי שהם מתבטאים בגוף. הפרמטרים יכולים להיות קצב נשימה ,דופק, עוררות פיזיולוגית, מתח שרירים ועוד ועוד. במצבים של מתח וחרדה ובמצבין אחרים המדדים האלו אינם באיזון. 

בשלב השני לאחר שהמטפל בדק וניתח את הנתונים מתחיל השלב הטיפולי ממש. בשלב הזה המטופל יושב מול מחשב, מתחבר לחיישנים שמתאימים לאופי וסוג הבעיה שלו. הוא מתחיל לראות מה מתרחש בגופו וחשוב מכך איך לשנות את המצב

למעשה הוא מקבל פידבק על מה שמתרחש בגופו שלו, הפידבק יכול להיות צליל או משחק או גרף. בכל פעם שהמטופל מצליח לאמן את הגוף שלו להיות יותר רגוע הוא מקבל פידבק בצורה של צליל נעים, או שהוא מתקדם במשחק מסויים. ברגע שהוא נלחץ הצליל נעלם.

 לאורך סידרת טיפולים המטופל לומד לאמן את הגוף שלו להיות יותר רגוע  ושלו. ברגע שהוא יהיה מספיק מיומן הוא יוכל ליישם את הטכניקות שלמד הוא יוכל ליישם אותם במציאות עצמה, ובכל להתנהל בחיי היומיום בצורה אחרת רגועה ושלווה.

"הטיפול בביופידבק בקליניקת משוב היה מיקצועי מאוד ויעיל הגעתי בגלל בעיות של חרדה וכעת אני לא מרגישה אותם בכלל תודה רבה. נ'מטופלת"

השאירו פרטים ונחזור אליכם

סמסו לנו בווטטסאפ

לחצו על כפתור הוטאסאפ שלנו ותוכלו להתייעץ עם מטפל בכיר ובאנונימיות.

משוב המרכז לביופידבק אינטגרטיבי

0524-211006

אנו מטפלים בפתח תקווה ובתל אביב

דילוג לתוכן