נוירופידבק

נוירופידבק: מה זה נוירופידבק


 נוירופידבק היא שיטת טיפול מעולם הביופידבק, שבו חיישנים מודדים מה קורה לנו במוח מבחינת הפעילות החשמלית שמתבטאת בגלי המוח ונמדדת בהרצים. בעוד שבשיטת הביופידבק החיישנים מוצמדים לגוף,ונותנים לנו אינפורמציה על פרמטרים פיזיולוגיים , כמו מתח, אי שקט, דופק, הזעה ועוד בנוירופידבק החיישנים מוצמדים לקרפת ונותנים לנו מידע חשוב על הפעילות החשמלית של המוח, על גלי המוח עצמם ומראים לנו אם המוח מתפקד בצורה אופטימלית ויעילה. תיפקוד שאינו מיטבי בעוצמת גלי המוח עלול להתבטא בבעיות פסיכולוגיות , פיזיות או רגשיות כמו חרדה , בעיות קשב וריכוז, בעיות שינה מיגרנות ועוד. כתוצאה מהמדידה,אנו יכולים לראות את דפוסי גלי המוח ולהסיק על המצב המנטלי של האדם.  שיטת הנויורופידבק יעילה לטיפול בקשב וריכוז, לחרדה, למיגרנות, לבעיות שינה ועוד. ראה באתר ערכים כמו, נוירופידבק טיפול, נוירופידבק קשב וריכוז,נוירופידבק חרדה, נוירופידבק מיגרנה,נוירופידבק טיפולים.


נוירופידבק הוא צורת אימון המשתמשת בטכנולוגיה כדי לסייע בהפחתת תסמינים של מצבים כמו ADHD וחרדה. הוא משתמש בחיישנים כדי למדוד גלי מוח ולהשתמש בנתונים האלה כדי לספק משוב לאדם. משוב זה יכול להשתנות מהנחיות פשוטות, כגון ספירה לאחור מ-10, ועד להוראות מורכבות יותר, כגון לומר לאדם להרפות את ידיו או להתמקד בחפץ מסוים.
נוירופידבק שימש כבר עשרות שנים כדי לעזור לאנשים עם מצבים כמו הפרעות קשב וריכוז וחרדה, אך רק לאחרונה הטכנולוגיה אפשרה טיפולים מקיפים ויעילים יותר.

מהו נוירופידבק?

נוירופידבק הוא צורת אימון המשתמשת בטכנולוגיה כדי לסייע בהפחתת תסמינים של מצבים כמו ADHD וחרדה. הוא משתמש בחיישנים כדי למדוד גלי מוח ולהשתמש בנתונים האלה כדי לספק משוב לאדם. משוב זה יכול להשתנות מהנחיות פשוטות, כגון ספירה לאחור מ-10, ועד להוראות מורכבות יותר, כגון לומר לאדם להרפות את ידיו או להתמקד בחפץ מסוים.

נוירופידבק שימש כבר עשרות שנים כדי לעזור לאנשים עם מצבים כמו הפרעות קשב וריכוז וחרדה, אך רק לאחרונה הטכנולוגיה אפשרה טיפולים מקיפים ויעילים יותר. טיפולי נוירופידבק זמינים כיום דרך מרפאות ותוכניות מקוונות 

נוירופידבק הוא סוג של טיפול המשתמש בגירוי חשמלי כדי לעזור לשנות את דפוסי גלי המוח של אדם. זה יכול לעזור לשפר מצבי בריאות נפשיים שונים, כגון ADHD ודיכאון. זה גם הוכח כמועיל לאנשים עם כאב כרוני, חרדהדיכאון בעיות שינה דיכאון בעיות קשב וריכוז ועוד.

 

ישנן דרכים רבות להשתתף בטיפול נוירופידבק. לעתים קרובות אתה יכול לעשות את זה בבית עם מכונה שאתה קונה או שוכר. אתה יכול גם לבקר מטפל שיספק את המכונה וידריך אותך בתוכנית.

 

כיצד פועל נוירופידבק?

 

נוירופידבק הוא סוג של טיפול המשתמש בטכנולוגיה כדי לעזור לאנשים עם מצבים כמו ADHD ואוטיזם לנהל את הסימפטומים שלהם. הטכנולוגיה כוללת ניטור פעילות גלי המוח של המשתמש באמצעות חיישנים, ולאחר מכן שימוש בנתונים אלה כדי להתאים את סביבת המשתמש על מנת לשפר את מצבו.

 

ישנם כמה סוגים שונים של מכשירי נוירופידבק, אך כולם פועלים באותו אופן. המכשיר עוקב אחר פעילות גלי המוח שלך, ולאחר מכן משתמש במידע זה כדי לשלוט בהיבטים שונים של הסביבה שלך. כמו שליטה בחרדה בבעיות קשב וריכוז בעיות שינה ואפילו מדיטציה 

 

הרעיון מאחורי נוירופידבק הוא שזה יכול לעזור לאנשים עם מצבים כמו ADHD ואוטיזם לנהל את הסימפטומים שלהם. זה גם יכול לעזור להם ללמוד דרכים טובות יותר להתמקד ולווסת את התנהגותם.

 

איך משתמשים בנוירופידבק?

 

נוירופידבק הוא סוג של טיפול המשתמש בטכנולוגיה כדי לעזור לאנשים עם מצבים כמו חרדה, דיכאון, ADHD ו-OCD. הטיפול כולל בדרך כלל חבישת סרט אלקטרודות ושימוש בתוכנה למדידת פעילות המוח. לאחר מכן ניתן להשתמש במידע זה כדי לעזור לאדם ללמוד כיצד לשלוט בפעילות המוח שלו.

 

ישנן דרכים רבות להשתמש בנוירופידבק. דרך אחת היא להשתמש בו כדי לעזור בטיפול בבעיות ספציפיות. לדוגמה, מישהו עם חרדה עשוי להשתמש בנוירופידבק כדי ללמוד כיצד להירגע. מישהו עם ADHD עשוי להשתמש בו כדי ללמוד כיצד להתמקד טוב יותר.

 

דרך נוספת להשתמש בנוירופידבק היא לשפר את בריאות המוח הכללית. לדוגמה, אנשים עם מחלת אלצהיימר עשויים להשתמש בנוירופידבק כדי לשפר את כישורי הזיכרון. הורים יכולים גם להשתמש בו כדי לעזור לילדיהם עם הפרעות התפתחותיות כמו הפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD).

 

ישנם מספר סוגים שונים של ציוד נוירופידבק זמינים, כך שכל אחד יכול לנסות זאת. זה אפילו זמין ככלי לעזרה עצמית – אתה יכול להשתמש בו בעצמך ללא כל עזרה מקצועית. אז בין אם אתם מחפשים פתרון מהיר לבעיות ספציפיות או שיפור כללי בבריאות המוח, נוירופידבק עשוי להיות התשובה עבורכם

 

מהם היתרונות של נוירופידבק?

 

ישנם יתרונות רבים של נוירופידבק, כולל הפחתת חרדה ומתח, שיפור מצב הרוח ורמות החרדה ועזרה לאימון מחדש של המוח. נוירופידבק הוכח גם כמשפר קשב, מיקוד וריכוז. זהו טיפול קל יחסית למתן, וניתן להשתמש בו בשילוב עם טיפולים אחרים כגון תרופות או טיפול.

כיצד מתבצע נוירופידבק?

 

נוירופידבק מנוהל בדרך כלל דרך מחשב או מכשיר אלקטרוני אחר. המשתמש לובש מכשיר המנטר את פעילות המוח, והמכשיר מספק משוב למשתמש בצורה של צלילים, רעידות או דפוסים. לאחר מכן המשתמש יכול להשתמש במשוב זה כדי לשפר את פעילות המוח שלו.

 

כיצד משמש נוירופידבק בטיפול?

 

נוירופידבק הוא סוג של טיפול המשתמש באלקטרודות כדי לתעד ולנטר את פעילות המוח. המטופל חובש קסדה עם חיישנים שעוקבים אחר הפעילות החשמלית במוחו. לאחר מכן ניתן להשתמש בנתונים אלה כדי להתאים את הגירוי (בדרך כלל קובץ שמע או וידאו) המושמע לראש המטופל.

 

נוירופידבק שימש בטיפול במגוון מצבים, כולל ADHD, חרדה, דיכאון והפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). זה גם נמצא כמועיל לטיפול בפגיעה מוחית טראומטית, שבץ וכאב כרוני.

 

ישנם מספר סוגים של טיפול נוירופידבק. סוג אחד משתמש במשוב חזותי כדי לעזור לשפר את המיקוד והקשב. סוג אחר משתמש במשוב קול כדי לעזור להפחית חרדה ודיכאון. סוגים אחרים משתמשים גם במשוב חזותי וגם שמיעתי כדי לעזור לשפר את התפקוד הכללי.

 

רוב המחקר על נוירופידבק נערך בטיבט, שם הוא משמש כצורה של מדיטציה. ישנן עדויות הולכות וגדלות לכך שנוירופידבק יכול להיות טיפול יעיל למגוון מצבים מחוץ למסגרות הפסיכיאטריות המסורתיות.

 

מהם הסיכונים בנוירופידבק?

 

נוירופידבק הוא טיפול המשתמש בטכנולוגיית גלי מוח כדי לעזור לשפר את התפקוד הקוגניטיבי ולהפחית תסמינים של חרדה, דיכאון, ADHD ומתח. בעוד היתרונות של נוירופידבק מתועדים היטב, ישנם גם כמה סיכונים פוטנציאליים הקשורים לטיפול.

 

נוירופידבק והפרעת קשב

 

נוירופידבק הוכח כטיפול יעיל בהפרעת קשב וריכוז (ADHD). זאת בשל העובדה שהוא מסייע לשיפור המיקוד והריכוז, כמו גם הפחתת האימפולסיביות וההיפראקטיביות.

 

אחד היתרונות העיקריים של נוירופידבק הוא שהוא יכול לשפר את הסימפטומים לאורך תקופה ארוכה יותר. הסיבה לכך היא שזה עוזר לאמן מחדש את המוח בדרכים התומכות בקשב וריכוז טובים יותר. בנוסף, נוירופידבק יכול לשמש בשילוב עם טיפולים אחרים, כגון תרופות או טיפול.

אם אתה מעוניין לנסות נוירופידבק עבור ADHD, חשוב לדבר עם הרופא שלך תחילה. הם יוכלו לדון באפשרויות הזמינות ולעזור לך להחליט מה הכי מתאים למצב הספציפי שלך.

 

 נוירופידבק וחרדה

 

נוירופידבק הוא טיפול המשתמש בטכנולוגיה כדי לסייע בשליטה על חרדה. נוירופידבק הוא סוג של טיפול קוגניטיבי התנהגותי המתמקד בסיוע לאנשים ללמוד כיצד לשלוט במחשבותיהם וברגשותיהם.

 

למוח יש שליטה רבה על איך שאנחנו מרגישים, ונוירופידבק יכול לעזור לשפר את הבריאות הנפשית על ידי כך שהוא עוזר לאנשים ללמוד כיצד לשלוט במחשבות וברגשות שלהם. אנשים המשתמשים בנוירופידבק רואים לעתים קרובות שיפורים בתסמיני החרדה שלהם, כולל הפחתת התקפי חרדה, תחושות מתח וחרדה ורמות החרדה הכלליות.

 

ישנם סוגים רבים ושונים של מכשירי נוירופידבק זמינים, לכן חשוב למצוא אחד שמתאים לך. מכשירים מסוימים משתמשים באור או בקול כדי לעזור לשנות את אופן פעולת המוח, בעוד שאחרים משתמשים בטכנולוגיית אלקטרואנצפלוגרפיה (EEG) כדי למדוד את פעילות המוח.

 

נוירופידבק ודיכאון

 

ישנו גוף הולך וגדל של מחקרים המצביעים על כך שנירופידבק, המשתמש בטכניקות שונות כדי לשנות את גלי המוח, יכול להוות טיפול יעיל לדיכאון.

 

מחקר אחד שפורסם בכתב העת Biological Psychiatry בשנת 2007 מצא כי 14 מתוך 15 מטופלים שקיבלו טיפול נוירופידבק לדיכאון שלהם חוו ירידה משמעותית בתסמיני הדיכאון.

 

מחקר אחר שפורסם בכתב העת NeuroReport בשנת 2009 מצא שטיפול קצר מועד עם נוירופידבק הפחית באופן משמעותי את הסימפטומים של הפרעת דיכאון מג'ורי (MDD) בחולים שלא הגיבו לטיפולים תרופתיים נוגדי דיכאון קודמים.

 

השימוש בנוירופידבק כטיפול בדיכאון הוכיח שהוא בטוח ויעיל כאחד, וישנן עדויות המצביעות על כך שהוא יכול להיות כלי שימושי לסיוע לאנשים הנאבקים במצב זה.

 

 

נוירופידבק שאלות נפוצות

 

מהו נוירופידבק?

 

נוירופידבק הוא סוג של ביופידבק המשתמש במכשירים כדי לנטר או להתאים את הפעילות של חלקים מסוימים במוח. המטרה היא לסייע בטיפול במצבים כמו חרדה, ADHD ודיכאון על ידי עזרה בשיפור תפקוד המוח.

 

כיצד פועל נוירופידבק?

 

המכשירים המשמשים לנוירופידבק מודדים בדרך כלל פעילות באזור אחד או יותר במוח. לאחר מכן מידע זה מעובד ומשמש להתאים את הגדרות המכשיר, מה שיכול לעזור לשפר את תפקוד המוח.

 

האם ישנם סיכונים הקשורים לנוירופידבק?

 

אין סיכונים ידועים הקשורים לנוירופידבק. עם זאת, מכיוון שעדיין מדובר בטכנולוגיה חדשה יחסית, עשויים להיות כמה סיכונים לא ידועים. בהתאם לכך, חשוב לדבר עם רופא לפני תחילת הטיפול בנוירופידבק.

 

כמה זמן לוקח לנוירופידבק לעבוד?

 

זה יכול לקחת כמה שבועות עד שנוירופידבק יתחיל לעבוד. עם זאת, ההשפעות עשויות להימשך זמן רב יותר בהתאם למצב המטופל.

היכן אוכל למצוא מידע נוסף על נוירופידבק?

 

ישנם מספר אתרים המספקים מידע נוסף על נוירופידבק. חלק מאלה כוללים: 

 

מסקנות

 

נוירופידבק הוא טיפול יעיל למגוון מצבים, כולל הפרעות קשב וריכוז וחרדה. על ידי לימוד כיצד לשלוט בגלי המוח שלך, אתה יכול להפחית את הסימפטומים ולשפר את איכות החיים שלך.

אם אתה מעוניין לנסות נוירופידבק בעצמך, נא להתייעץ עם מטפל מוסמך.

 

נוירופידבק טיפול

נוירופידבק מיגרנה

נוירופידבק קשב וריכוז

נוירופידבק חרדות

נוירופידבק בעיות שינה

בטיפול בנוירופידבק אנו רואים את פעילות גלי המוח בזמן אמת ומקבלים

בטיפול בנוירופידבק, אנו רואים את פעילות גלי המוח בזמן אמת , ומקבלים פידבק, כמו צליל גרף או תמונה, המוח שרואה את עצמו באמצעות הפידבק לומד לווסת את עצמו, באמצעות תהליך של למידה, ולחזור לאיזון מחדש. לדוגמא אם רוצים ללמד אדם להכנס למצב של רוגע, בכל פעם שהוא יכנס למצב רגוע הוא יקבל פידבק צלילי. גובהה הצליל ישתנה בהתאם למצב הרוגע. כך שצליל גבוהה יעיד על עוצמה גבוהה של גלי אלפא המבטאים רוגע, וצליל נמוך יעיד על עוצמה גבוהה של גלי מוח המעידים על אי שקט. ברגע שהמוח שומע ומודע למצב שבו הוא נמצא , הוא לומד לאורך זמן להכנס למצבים רגועים באופן רצוני.

נוירופידבק: המשמעות של גלי המוח

התמונה ממחישה את קבוצות גלי המוח ואת טווח התדרים שלהם

 חוקרים במדעי המוח גילו שאם מצמידים חיישנים לקרקפת ניתן למדוד את הפעילות המוחית, את גלי המוח עצמם, במדד שנקרא הרץ. החוקרים גילו שיש קשר ישיר בין גלי המוח למצבים כמו חרדה , בעיות קשב וריכוז, בעיות שינה דיכאון ועוד. לכל מצב מנטאלי רגשי או רוחני יש דפוס ברור ודומיננטי של גלי מוח באיזורים מסוימים.

נוירופידבק: גלי המוח בתנועה

גלי גאמא המאפיינים מיקוד מיוחד ומדיטציה
גלי ביטא שמאפיינים ריכוז
גלי אלפא שמאפיינים רוגע
גלי תיטא שמאפיינים בעיות ריכוז

באופן כללי גלי המוח נחלקים למספר קטגוריות, ולכל קטגוריה יש שם וטווח התדר שהוא מודד. למשל גלי תטא מאופינים בחלימה בהקיץ ונמדדים ב 4-8 הרצים, גלי אלפא  מאופינים ברוגע נמדדים ב 8-12 הרצים, גלי ביטא  מאופינים בריכוז נמדדים ב 15-23 הרצים ועוד.  כדי לפשט את העניין דמיינו תחנת רדיו, נגיד רשת בית. אם נכוון את הרדיו לתדר הנכון נקלוט את רשת בית ברדיו שלנו. בדיוק כך אם המוח שלנו משדר גלי מוח מסוג אלפא אנחנו נמצאים במצב רגוע ושלו. אם גם לי תיטא דומיננטים יהיה לנו בעיות קשב וריכוז, אם יש לנו עודף של גלי ביטה גבוהים סביר להניח שיש לנו אי שקט ואולי חרדה. וויסות גלי המוח באמצעות טיפול בביופידבק יחזיר למוח את האיזון שלו, ולרוב לא נחווה יותר את הבעיה שיש לנו.

אפשר להמשיל את הפעילות החשמלית של המוח לקונצרט. כאשר המוח פועל בצורה הרמונית כל הנגנים מנגנים בצורה מושלמת ומתוזמנת היטיב והמוזיקה נהדרת. כאשר המוח פועל בחוסר הרמוניה, הנגנים בתזמורת לא מנגנים ביחד, הם אינם מקשיבים להוראות המנצח והתוצאה היא רעש מוחלט שאינו נעים לאוזן.

נוירופידבק מספק לנו מידע על איזורים במוח שאינם עובדים בצורה הרמונית עם אזורים אחרים ותוך עצמם. המכשור המשוכלל שבאמצעותו אנו מודדים את הפעילות החשמלית, נותן פידבק למוח שבהדרגה לומד לנצח את חוזר האיזון שבו ובכך לחזור לפעילות מאוזנת.

טיפול בנוירופידבק בזמן אמת
מיקום החיישנים על הקרקפת- מיקומם נקבע לפי סוג הבעיה
הילד מתבונן במסך ורואה מתי הוא מצליח להתרכז

איך נוירופידבק יכול לעזור לבעיות שלי?

 בעיות שונות כמו חרדה , בעיות שינה , בעיות קשב וריכוז הם הסימפטום שאנו חווים אבל לא הסיבה למצב. בנוירופידבק אנו מאבחנים את הסיבה למצב, מאתרים את האזורים במוח שאינם מאוזנים, ובמהלך הטיפול  מאזנים את האזורים האלו.

בבעיות קשב וריכוז למשל, לרוב המוח מייצר עודף של גלי תיטא, גלי תיטא אחראים ,בין היתר, על אי קשב ומצב של חלימה בהקיץ. בטיפול בבעיות קשב וריכוז אנו נאמן את המוח להוריד את גלי התיטא ולחזק  את טווח גלי הביטא שאחראים על ריכוז. במצב של חרדה נאמן את המוח להוריד את גלי המוח שאחראים לחרדה וכו. לאחר סידרת מפגשים המוח ילמד באמצעות הפידבק שניתן לו להגביר את גלי הריכוז וגם להוריד את גלי המוח לאחראים לחרדה.

איך מתחילים בטיפול נוירופידבק ומה עושים בטיפול?

 הטיפול בנוירופידבק מתחיל באבחון, המטפל מצמיד חיישנים על הקרקפת.החיישנים מתחברים למכשור משוכלל שיודע לקרוא את גלי המוח. יש לציין שהחיישנים אינם מעבירים זרם או כל דבר אחר, הם רק מודדים ומעבירים נתונים לתוכנה משוכללת שמנתחת את גלי המוח.

נוירופידבק - משוב המרכז לביופידבק אינטגרטיבי
המסך שהמטופל רואה בזמן תרגול

המכשור המשוכלל מעביר את כל האינפורמציה למחשב של המטפל, שרואה את הפעילות של המוח בזמן אמת.פעילות חשמלית זו מציגה באופן רציף,כיצד המוח מתנהג בזמן אמת. למעשה אפשר לדמות את הפעילות החשמלית של המוח כטביעת אצבע. טביעת אצבע זו היא ייחודית לכל אדם ואדם ומבטאת את הפסיכולוגיה שלו ואת דפוסי הבעיות שהוא חווה. מרגע שנלמד את המוח, דרך הנוירופידבק ובאמצעות משוב, ללכת בדרך חדשה, המוח ילמד וכתוצאה מכך אנו נתגבר על הבעיות שלנו.

  המטופל, שכאמור מחובר לחיישנים, מביט למסך שמיועד עבורו, ורואה ומקבל פידבק על הפעילות המוחית שלו. הפידבק יכול להיות צליל, תמונה או סרט. מטופל שחווה בעיות קשב וריכוז ישמע צליל, בכל פעם שהמוח שלו מייצר גלי ריכוז, לאוקך זמן המוח ילמד להגביר את גלי הריכוז לאורך זמן ארוך יותר ויותר.

בדוגמא אחרת , מטופל שחווה חרדה, ישמע צליל מסויים בכל פעם שהמוח שלו יגביר את גלי הרוגע והשקט, גם בדוגמא הזו כאשר המוח, לאורך סידרה של טיפולים, ילמד לייצר גלי רוגע באופן רצוני, חווית החרדה עשוייה להעלם או להשתפר בצורה משמעותית.

ל 

גלי המוח כפי שהם מופיעים על מסך המטפל

טיפול באמצעות נוירופידבק עוזר למתן משוב על הפעילות המוחית של האדם.באמצעות נוירופידבק פעילות המוחית נמדדת ונראית על המסך וניתנת לשליטה.מתן משוב על פעילות מוחית מאפשרת שליטה. אנשים הסובלים ממגוון רחב של בעיות מראים שיפור לטווח ארוך לאחר טיפול.כל מטופל עובר איבחון על הפעילות המוחית של הבעיה. לרוב לאחר סידרת טיפולים ניכר שיפור רב.neurofeedback

לאחר סדרת טיפולים, המוח לומד לייצר את גלי המוח הדרושים לפתירת הבעיה, לרוב מדובר בסידרת טיפולים. אפשר לדמות את התהליך לפעילות אירובית שמכניסה את הגוף לכושר. אימון אחד אינו מספיק אבל סידרה רציפה של אימונים יכניסו את הגוף לכושר.

 .

השאירו פרטים ונחזור אליכם

סמסו לנו בווטטסאפ

לחצו על כפתור הוטאסאפ שלנו ותוכלו להתייעץ עם מטפל בכיר ובאנונימיות.

משוב המרכז לביופידבק אינטגרטיבי

0524-211006

אנו מטפלים בפתח תקווה ובתל אביב

נוירופידבק ,נוירופידבק לחרדות,נוירופידבק חרדה, נוירופידבק טיפול, נוירופידבק קשב וריכוז , נוירופידבק מיגרנה, נוירופידבק טיפולים

דילוג לתוכן